سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تاثیر رنگ در معماری داخلی و بهترین رنگ ها برای دکوراسیون خانه

تاثیر رنگ در معماری داخلی

حتما شما هم از تاثیر رنگ بر روحیات انسان ها خبر دارید. اما تا حالا در مورد تاثیری که هر رنگ روی ما میذاره مطالعه کردید؟ و اینکه بهتر است از چه رنگ هایی در اتاق، آشپزخانه یا پذیرایی استفاده کرد؟ در این مقاله به بررسی تاثیر رنگ در معماری داخلی میپردازیم و ایده های رنگارنگ جذابی را به شما معرفی میکنیم که میتواند در زیباتر شدن منزل شما موثر باشد.

عبارت رنگ در دکوراسیون داخلی یک دنیا صحبت علمی و عملی در خود نهفته که ما نیز سعی نموده‌ایم با ذکر اصول و قواعد آن شما را در مسیر دست یابی به دانش طراحی و چیدمان یاری رسانیم. با توکامگ و نقش و تاثیر رنگ در دکوراسیون و طراحی داخلی با ما همراه باشید.

رنگ در زندگی واقعی ما وجود خارجی ندارد. این تنها اثر امواج الکترومغناطیسی ثبت شده به دست مغز و چشمان ماست که باعث تعریف ساختار رنگ و نام گذاری آن‌ها شده است. با این وجود رنگ‌ها در زندگی ما نقش پر زنگ و بعضاً بسیار موثری را ایفا می‌کنند و ما بدون توجه به آن‌ها و همین طور عدم استفاده از آن‌ها دچار مشکلات عدیده‌ای در زندگی شخصی و اجتماعی خود می‌شویم. رنگ‌ها باعث پدیدار شدن احساسات، خلق و خو شده و همین موضوع دلیل محکمی شده است تا طراحان و معماران و مالکان فضا (خانه یا اداره) به فکر ایجاد تنوع، به روز نگه داشتن مداوم و تولید خلاقیت برای تغییری دیگر بیافتند.

رنگ که عنصری ترکیبی از نور است به وسیله هر یک از امواجش حسی را پدید می‌آورد. شور و حرارت، انرژی، خوشحالی، رمز و راز، و … با درک تئوری رنگ شما می‌توانید محلی که با خلق و خوی شما هماهنگ است را ایجاد کنید. توجه به این نکته نیز لازم است که هر رنگ بر روی افراد مختلف خاصیت‌های متفاوتی از خود بروز می‌دهد. دلیل این موضوع به عواملی چون جنسیت، سن، نژاد، فرهنگ و تجارب زندگی شخص وابسته است. هر چند همیشه انسان‌ها به رنگ‌ها واکنش نشان می‌دهند، نوع واکنش و رنگ مهم نیست؛ بلکه اثر گذاری آن ملاک است.

در این جا ما به استفاده از تئوری رنگ‌ها می‌پردازیم و سپس از نظر روانشناسی رنگ هشت رنگ پر کاربرد را به همراه فیزیولوژی مؤثر بر فضای خانه بررسی خواهیم کرد. در گام بعدی بنا بر دسته بندی محیطی رنگ‌هایی را پیشنهاد خواهیم داد که به همراه رنگ مکمل خود مقدمه شروع حرفه‌ای در امر طراحی دکوراسیون است و در انتها نیز با معرفی نقش‌های هر یک از رنگ‌ها به تشریح عملکرد و خاصیت آن‌ها می‌پردازیم.

تاثیر رنگ در معماری داخلی و همینطور تاثیر آن بروی حالت و احساس انسان از جمله موضوعاتی است که کمتر به آن پرداخته می شود و به همین خاطر این موضوع برای افراد زیادی، حتی افراد تحصیل کرده و متخصص، مبهم و نامشخص است.

اما این موضوع آنچنان واضح و تاثیر آن نیز در حدی مشخص است که به عنوان مثال به محض وارد شدن به منزل دیگران آن چیزی که اولین تاثیر را بر روی شما خواهد گذاشت نه طراحی و معماری و دکوراسیون داخلی بلکه تم رنگی مورد استفاده در منزل است. رنگ ها اولین چیزی هستند که در هر فضایی، هر وسیله ای و هر شرایطی به چشم می آیند. حتی تاثیر رنگها بر روی اجسام در حدی ست که اگر وسیله ای بسیار زیبا طراحی و تولید شود اما در انتخاب رنگ مناسب برای آن دقت لازم نشود ممکن است تمامی زحمات هدر رود. تاثیر رنگ در معماری داخلی هم دقیقاً به همین شکل است و باید در انتخاب و استفاده از رنگ مناسب دقت کافی داشت تا بتوان ارزش بسیاری از زیبایی های معماری را حفظ و بیشتر به رخ کشید.

همانطور که می دانید بیشتر رنگ ها حداقل یک حالت احساسی مخصوص به خودشان را دارد. مثلا رنگ سیاه عموما به حالت های احساسی غم و روزهای تاریک زندگی مربوط می شود در حالی که زرد رنگی شاد و پرانرژی است. اگر با انگشترهای نشانگر حالت کارکرده باشید اندکی به این موضوع آشنایی دارید. انگشترهای نشانگر حالت طوری طراحی شده اند که رنگشان براساس کم و زیاد شدن دما، تغییر می کند. دمای بدن شخص مستقیما روی انگشتر اثر گذاشته و رنگ آن را تغییر می دهد، بنابراین از روی رنگ انگشتر حالت روحی فرد تعیین می شود.

فرقی نمی کند که به این انگشترهای نشانگر حالت (که بنام انگشترهای جادویی نیز شناخته می شوند) معتقد هستید یا خیر، حتما می دانید وضعیتی مشابه هم در معماری و دکوراسیون داخلی برقرار است. در این پست قصد دارم رابطه بین تاثیر رنگ ها بروی احساسات افراد و همینطور تاثیر رنگ در معماری داخلی را بررسی کنم تا مشخص شود که آیا واقعا این دو موضوع به یکدیگر ربطی دارند یا خیر. خواهید دید که برخی رنگ ها در معماری داخلی هیچ رابطه ای با حالتی که بروی انسان ایجاد می کنند ندارند.

 

اثرات رنگ‌ها در دکوراسیون داخلی چیست؟

رنگ‌ها علاوه بر زیبایی ظاهری می‌توانند در تنظیم نور خانه نیز مؤثر واقع شوند. اگر از رنگ‌های تیره استفاده کنیم، محیط داخلی تیره‌تر به نظر می‌رسد؛ این در حالی است که رنگ‌های روشن باعث افزایش روشنایی می‌شوند. یکی از دلایل این امر موضوع «بازتاب» است. رنگ‌های تیره نور را به خود جذب می‌کنند اما رنگ‌های روشن قادر هستند نور را انعکاس دهند و سبب بازتاب آن شوند. نور بازتاب شده در دکوراسیون داخلی جریان دارد و پرتوهای بیشتری از آن به چشم‌های ما می‌رسد، به همین خاطر محیطی با رنگ‌های روشن، از محیطی با رنگ‌های تیره روشن‌تر به نظر می‌رسد.

همچنین رنگ‌ها می‌توانند بر احساسات ما تأثیر بگذارند. احساسات مختلفی مانند هیجان، شور و شادی، آرامش، غم و… همگی توسط رنگ‌ها در ما برانگیخته می‌شوند. یک نمود این واقعیت، شیوه‌ی لباس پوشیدن ما در مجالس مختلف است. در مراسم‌هایی که با غصه همراه هستند، معمولاً لباس‌های تیره رنگ و در مراسم‌های شاد مانند عروسی و جشن تولد لباس‌هایی با رنگ روشن می‌پوشیم تا احساسات خود را از این طریق نشان دهیم. بنابراین شناخت رنگ‌ها و استفاده‌ی به جا از آن‌ها یک هنر است و با بکارگیری درست تئوری رنگ‌ها در دکوراسیون داخلی می‌توان آن را به گونه‌ای طراحی کرد که بر احساسات افراد تأثیرات مطلوب گذاشت و حتی این احساسات را مدیریت کرد.

صرفاً بر اساس زیبایی انتخاب نکنید. شاید در نگاه اول برخی از رنگ‌ها زیبا برسند، اما در نظر داشته باشید که قرار است مدت‌ها با رنگی که انتخاب خواهید کرد، زندگی کنید و باید اثراتی که این رنگ‌ها بر روحیه‌ی شما می‌گذارند، اثرات نامطلوبی نباشند.

 

رنگ شناسی در طراحی دکوراسیون داخلی

من همیشه این ایده را دوست داشته ام که با اضافه کردن یک رنگ خاص یا ترکیبی از رنگ ها, می توانید به سادگی حالت خود را تغییر دهید, اتاق شما با ایجاد توهم نوری، کوچک تر یا بزرگ تر و غیره شود.

بنابراین اول باید بدانیم که سه رنگ اصلی داریم:زرد, قرمز و آبی. وقتی این رنگ های اصلی را با هم ترکیب می کنیم, رنگ های ثانویه و فرعی را به دست می آوریم:

  • زرد و آبی, سبز می شود.
  • زرد و قرمز نارنجی می شود.
  • آبی و قرمز، بنفش می شود.

رنگ های اصلی را می توان با رنگ های ثانویه مخلوط کرد و رنگ های متفاوتی را به دست آورد، که رنگ های سومین نامیده می شوند. رنگ ها مکمل یکدیگر در گراف هستند. هر جفت رنگ ها مکمل یکدیگر هستند و یک رنگ خنثی تولید می کنند.

 

چگونه رنگ مناسب برای دکوراسیون خانه انتخاب کنیم؟

در انتخاب ترکیب رنگ در دکوراسیون خانه متناسب بودن رنگ وسایل و محیط ازجمله کف‌پوش، دیوارها، پرده، کابینت و لوازم منزل ضروری است. علاوه بر این، در انتخاب رنگ باید به سبک طراحی محیط، نوع کاربری، سن و جنسیت افراد ساکن و ابعاد خانه توجه داشت.

شاید در گذشته چندان شاهد استفاده از رنگ‌های روشن و به ‌اصطلاح شاد در چیدمان خانه‌ها نبودیم اما امروزه می­توان گفت محدودیتی برای ترکیب رنگ دکوراسیون منزل وجود ندارد به ‌شرط آنکه رنگ­های انتخاب‌شده متناسب باشند. اولین نکته‌ای که در مورد ترکیب رنگ‌ها باید در نظر گرفت دسته‌بندی رنگ‌ها به دو گروه اصلی و فرعی و به کار بردن رنگ‌های مکمل در کنار یکدیگر است.

در این تقسیم‌بندی سه رنگ اصلی وجود دارد و باقی رنگ‌ها از ترکیب این سه رنگ اصلی به دست می‌آیند. زرد، قرمز و آبی رنگ‌های اصلی هستند و رنگ‌های دیگر مانند نارنجی (ترکیب زرد و قرمز)، سبز (ترکیب زرد و آبی)، بنفش (ترکیب قرمز و آبی) و … رنگ‌های فرعی را تشکیل می‌دهند.

دانستن همین نکته کافی است تا بتوان هر رنگ­ را در کنار مکمل خود قرار داد. تشخیص مکمل رنگ‌های اصلی نیز با توجه به رنگ‌های فرعی که از ترکیب رنگ‌های اصلی به دست می‌آیند کار ساده‌ای است. در واقع مکمل هر رنگ اصلی دو رنگ اصلی دیگر و ترکیب آن دو است. به عنوان مثال رنگ قرمز و زرد و ترکیب آن‌ها یعنی نارنجی مکمل‌های رنگ آبی هستند. (روانشناسی رنگ ها)

 

قانون 60-30-10

در انتخاب ترکیب رنگ دکوراسیون منزل با پیروی از قانون 60-30-10 یک ترفند حرفه‌ای برای داشتن بهترین ترکیب رنگ‌ها در دکوراسیون خانه است. طبق این قانون هنگام انتخاب رنگ برای یک محل رنگ‌ها با این نسبت تقسیم می­شوند:

60 درصد رنگ قالب، 30 درصد رنگ‌های ثانویه و 10 درصد رنگ‌های فرعی

برای توضیح بیشتر این مسئله یک کت و شلوار مردانه را در نظر بگیرید، 60 درصد از کل لباس را کت و شلوار، 30 درصد آن را پیراهن و 10 درصد آن را کراوات تشکیل می­دهد. اگر همین قانون را برای انتخاب ترکیب رنگ‌ها به کار ببریم دیوارها و کف‌پوش 60 درصد، اثاث و لوازمی مانند مبلمان 30 درصد و چیزهای فرعی‌تر مانند گلدان، مجسم? یا هر وسیل? تزیینی دیگر 10 درصد از رنگ محیط را در بر می‌گیرد.

 

برای انتخاب رنگ در دکوراسیون خانه خود به نکات زیر توجه کنید :

 

  1. هر رنگی را انتخاب می کنید، در مورد این که چقدر وقت در آن صرف خواهیم کرد و چه زمان هایی در آن اتاق خواهید بود, چه فعالیت هایی در آن اتاق انجام خواهد شد و حال که می خواهیم رنگ های مورد استفاده را ایجاد کنیم, فکر کنید.
  2. باید ببینید که آیا نور خورشید وارد اتاق می شود یا خیر، و چه زمان هایی, صبح, بعد از ظهر, در تمام روز, یا اصلاً (آن بستگی به موقعیت اتاق دارد).
  3. دقت کنید که اتاق چقدر بزرگ است.

 

حالا بیایید رنگ های مختلف را در دکوراسیون داخلی بررسی کنیم. (دکور سبک مینیمال)

 

تاثیر رنگ نارنجی در معماری داخلی

رنگ نارنجی در معماری داخلی

از لحاظ بررسی رفتاری افرادی که عاشق رنگ قرمز هستند اما خشونت و تکاپوی این رنگ را بر نمی‌تابند، می‌توانند رنگ نارنجی را به جای آن برگزینند. رنگی مفرح، دارای انرژی، گرما بخش و ایده آل برای کودکان. نارنجی را به عنوان یک رنگ در دکوراسیون داخلی خود راه ندهید؛ بله او را یک شخصیت شجاع و مهربان به خانه دعوت کنید! وجود این رنگ میان افراد حس دوستی را افزایش داده و باعث استحکام روابط می‌شود. نقش این رنگ در دکوراسیون داخلی نشاط و انرژی است.

 

رنگ شناسی رنگ قهوه ای در دکوراسیون

با رنگ قهوه ای, شما می توانید احساس طبیعی بودن و راحتی را به خانه خود القا کنید. رنگ های قهوه ای معمولا با سایه های مشکی, زرد, خاکستری, سبز, قرمز و حتی ارغوانی ترکیب می شود. چون از ترکیبی از رنگ های مختلف ساخته شده است, قهوه ای در هیچ جای دیگری در نمودار رنگی یافت نمی شود و اغلب رنگ خنثی محسوب می شود. رنگ قهوه ای می تواند بسیار خوشایند باشد، اگر ما به شکلات, قهوه و کیک فکر کنیم.

این رنگ زیاد در طبیعت یافت می شود. تقریباً هر گیاهی که پیدا می کنیم، رنگ قهوه ای دارد. در بسیاری از جاها قهوه ای رنگ زمین است. بنابراین قهوه ای می تواند حس امنیت و ثبات را به ما بدهد. این رنگ برای شما عالی است, اگر شما عاشق گربه هستید. می توانید تصور کنید که یک گربه در گوشه اتاق نشسته است و شما و بچه گربه تان مشغول تماشای فیلم با بخاری هستید. در ترکیبات داخلی, قهوه ای می تواند عمق و گرما را اضافه کند.

در طرح های رنگ خنثی، می توانید کمی رنگ قهوه ای به آن ها اضافه کنید تا از آن ها استقبال بیشتری کنید. مبلمان و کف پارکت زیبا و یا رنگ های طبیعی می توانند سلیقه خوبی باشند. یا اگر از رنگ های طبیعی قهوه ای در چوب های پولیش نشده استفاده می کنید، یک اثر روستایی دلپذیر ایجاد می کند.

 

رنگ قرمز در دکوراسیون منزل

قرمز سرشار از انرژی است که هرچه شدت آن بیشتر باشد، این انرژی بیشتر خواهد بود. به همین سبب می‌تواند به میزان زیادی موجب ترشح آدرنالین در انسان شود. این رنگ برای اتاق نشیمن یا محل ناهارخوری پیشنهاد می‌شود؛ زیرا می‌تواند افراد را به مکالمه با یکدیگر ترغیب کند. همچنین استفاده از این رنگ در محل‌های ورودی می‌تواند احساس اولیه‌ی خوبی را به دیگران منتقل کند. از آنجایی که رنگ قرمز باعث افزایش فشار خون، سرعت تنفس و ضربان قلب می‌شود، استفاده از آن در اتاق خواب بسیار مناسب است.

 

استفاده از رنگ زرد در دکوراسیون خانه

برای شناخت محتوای کلی و فهم عمیق از به کارگیری رنگ در دکوراسیون، علاوه بر مطالعه منابع معتبر و دقیق نیاز به بررسی میدانی و تجربی نیز احساس می‌شود. نتایج این بررسی‌ها است که به گفته‌ها و تحقیق شده‌ها اعتبار می‌بخشد. با توجه به روانشناسی رنگ در طراحی داخلی، رنگ زرد رفاه، همدردی، گرما، تعهد و حتی بزهکاری را به نمایش می‌گذارد. این رنگ هشدارگونه که اغلب موارد مورد قهر افراد جامعه است، توسط مجموعه‌ها برای تأثیرگذاری روی اذهان عمومی به کار گرفته می‌شود. اما اگر افراد می‌دانستند که یک فضایی که با رنگ زرد پوشیده شده باشد فضایی شاد و دوستانه را به وجود خواهد آورد، مطمئناً نگاه دیگری به این رنگ فراموش شده خواهند داشت. اجتناب از استفاده افراطی از این رنگ توصیه نمی‌شود؛ چرا که احساسات را کاملاً متأثر از خود کرده و جو را به سرعت تحریک می‌نماید.

 

رنگ آبی و تاثیر آن بر فضای خانه

رنگ آبی یکی از رنگ‌های مهم در طراحی داخلی دکوراسیون و تئوری رنگ‌ها است که عمیقاً بر روی ذهن انسان اثر می‌گذارد. به همین دلیل است که آبی را جزء بهترین رنگ‌ها برای اتاق خواب می‌دانند. این رنگ که در خود آرامش و صلح طلبی را به دنبال دارد یک شروع احساسی برای تغییر دکور در خانه است و آرامش بخش بودن را در مقیاس بالایی با خود وارد می‌کند. سردی و سکون این رنگ در فضای حمام یا سرویس بهداشتی رنگی شایسته بوده و از نظر بالا بردن کیفیت بهداشتی محیط نیز اثر مثبتی به همراه دارد. برای تکمیل این رنگ بهتر است از رنگ سفید و زرد کمک بخواهید تا نگرانی بابت تکامل رنگ‌ها در فضای خانه نداشته باشید. مراقب باشید استفاده افراطی و بیش از حد از رنگ آبی اثرات سویی بر ذهن شما خواهد داشت که افسردگی یکی از ین عوارض خواهد بود. نقش این رنگ در دکوراسیون داخلی صلح طلبی است.

 

بنفش، رنگی جذاب برای به کار گیری در دکوراسیون منزل

بنفش، که به عنوان رنگ سال 97 نیز انتخاب شده است، در همراهی با رنگ‌های دیگر به خوبی همراه می‌شود. شما می‌توانید این رنگ را در کنار جواهرات به کار ببرید و یا با رنگ‌هایی مانند رنگ‌های خنثی یک جا کنار هم قرار دهید. این رنگ جز رنگ‌های ایده آل برای دخترها است. این رنگ را برای اتاق دخترها هدیه دهید تا محبت را در حقشان کامل کرده باشید. اثرات روان شناختی به کارگیری رنگ بنفش در دکوراسیون به منظور ایجاد یک فضای قابل ستایش کاملاً طبیعی و مورد احترام است، نگاه‌های شایسته و چشم نواز در پی این رنگ کم نیست؛ چرا که این رنگ را می‌توان یک رنگ سلطنتی نامید. نقش این رنگ در دکوراسیون داخلی لوکس بودن است.

 

مشکی رنگ عشقه؟

هنگامی که انگشتر جادویی را نپوشیده باشید، رنگ آن سیاه است اما بعداز پوشیدن، امکان دارد رنگ سیاه ظاهر شود. در چنین شرایطی اگر رنگ سیاه بروی انگشتر ظاهر شود، نشانه حالت منفی و استرس گونه شخص است. اما در معماری داخلی سیاه رنگی بسیار مهم و معتدل کننده است. سیاه باعث سنگین شدن فضا و همینطور لوکس دیده شدن دکوراسیون داخلی می شود. هر چه میزان استفاده از رنگ سیاه در دکوراسیون داخلی بیشتر باشد فضا رمانتیک تر بنظر خواهد رسید. بنابراین در مورد رنگ سیاه، تاثیر رنگ در معماری داخلی با حالتی که روی روان شخص ایجاد می کند کاملا متضاد است و هیچ تاثیر بدی روی خلق و نو نمی گذارد.

 

برای استفاده از رنگ مشکی در معماری و دکوراسیون می توان آن را در هر وسیله ای و هر نقطه ای از محیط اجرا کرد؛ از دیوارها گرفته تا فرش و موکت، تابلوها، میز و صندلی، مبل ها و سایر وسایل. تاثیر رنگ در معماری داخلی به این شکل نمایان می شود. هر قسمتی و هر وسیله ای فارغ از سایز و ابعادش می تواند در معماری داخلی موثر باشد چه یک مجسمه بسیار کوچک مشکی بر روی شلف دیواری باشد و چه یک کاناپه مشکی بزرگ در دل دیواری سفید و روشن، همگی در حد و اندازه و جایگاه خود در معماری داخلی بسیار موثرند.

 

رنگ شناسی دکوراسیون با رنگ سبز

از اثرات روانی رنگ سبز ایجاد فضای آرام و آرامش بخش در خانه است. اثرات روانی رنگ سبز رنگی شبیه به رنگ آبی است، سبز به عنوان آرامش و شفافیت است. سبز برای چشم و طبیعت بسیار آرامش بخش است و طبیعت چیزهای زیادی به ما می دهد. بهترین راه برای استفاده از رنگ سبز در طراحی داخلی ترکیب چندین رنگ، یا سبز ترکیبی و با رنگ های دیگر است.

 

رنگ سفید و اثرات روان شناختی آن در دکوراسیون

این رنگ که نماد صلح و تازگی است و شفافیت و پاکی را عیان می‌سازد، در به کار گرفته شدن در طراحی‌های امروزی و مدرن طرفداران بی شماری دارد و تئوری رنگ‌ها را متأثر از خود می‌داند؛ چرا که همه رنگی‌ها طیفی از انتشار نور سفید هستند. جوانی و تجربه، خلوص و پاکدامنی و بی گناهی و امنیت جز خصلت‌هایی هستند که این رنگ در خود محفوظ داشته است. رنگ سفید فضاهای کوچک را بزرگ‌تر جلوه می‌دهد و اتاق‌ها را تازه‌تر و سرحال‌تر به نمایش در می‌آورد.

 

این رنگ با تمام رنگ‌ها به آسانی همراه و ترکیب می‌شود و نگرانی‌های شما را در این زمینه کاملاً و به خوبی پاسخ گو است. با رنگ سفید به مبارزه با محیط‌های بسته و ترد شده بروید تا زیباییشان را به آن محل بازگردانید. زیاده روی در استفاده از رنگ سفید سردی محض و بی روحی محیط را نیز به همراه خواهد داشت. نقش این رنگ در دکوراسیون داخلی پاکی و ثبات است.

 

انتخاب رنگ زمینه خانه

دیوارها و کف‌پوش هر دو زمین? محیط محسوب می­شوند و انتخاب هوشمندانه رنگ برای آن‌ها سبب می‌شود تا دست شما در انتخاب رنگ برای سایر وسایل بازتر باشد. از همین رو بهتر است رنگی خنثی و ملایم برای آن­ها انتخاب کنید تا با سایر رنگ­ها به‌ راحتی هماهنگ و به‌ اصطلاح سِت شود.

این رنگ‌ها لزوماً سفید یا خاکستری نیستند بلکه استفاده از سایر رنگ‌ها با تناژی ملایم همین کارکرد را برای شما خواهد داشت. ضمن آنکه استفاده از رنگ‌های تند مانند قرمز و نارنجی روی دیوارها شاید در نگاه اول جذاب باشد اما پس از مدتی آزاردهنده خواهد رود، اما استفاده از این رنگ‌ها برای سایر وسایل مانند مبلمان در زمینه‌ای خنثی جلو? بیشتری خواهد داشت.

 

رنگ های مناسب اتاق خواب

  • اولین مسئله توجه به این نکته است که اتاق‌خواب محلی برای استراحت است و باید فضایی آرامش‌بخش داشته باشد. به همین منظور استفاده از رنگ­های ملایم و آرام گزین? بهتری خواهد بود.
  • در مورد اتاق‌خواب جنسیت و سن نیز دخیل هستند. به طور مثال انتخاب رنگ سفید و صورتی ملایم برای اتاق یک پسر نوجوان برای او چندان خوشایند نخواهد بود. در حالی که صورتی رنگ موردعلاق? اغلب دخترهاست. پسرها نیز رنگ‌های تند و تیزی مانند قرمز، آبی و نارنجی را ترجیح می‌دهند.
  • در مورد ترکیب رنگ اتاق زوج‌های جوان نیز باید گفت که علیرغم محبوبیت رنگ قهوه‌ای در انتخاب سرویس خواب تزیین اتاق با رنگ سفید، تناژهای مختلف رنگ بنفش به‌ویژه یاسی و ترکیب آن‌ها نیز علاوه بر زیبایی سبب ایجاد فضایی دل‌انگیز شده و به داشتن خوابی آسوده کمک می‌کند.
  • ترکیب رنگ صورتی و سفید را نیز فراموش نکنید. ترکیب این دو رنگ با یکدیگر علاوه بر ایجاد فضایی رمانتیک و زیبا با روحیات خانم­‌ها سازگارتر است.

 

رنگ های مناسب اتاق نشیمن

  • سفید و سبز، سفید و آبی، سفید و زرشکی و … همگی زیبا و متناسب به نظر می­رسند. پس اگر رنگ خاصی را مدنظر دارید و ترکیب مناسب آن را پیدا نمی‌کنید سفید بهترین مکمل خواهد بود.
  • یکی از بهترین انتخاب‌ها برای زمینه، استفاده از رنگ سفید و استفاده از سایر رنگ‌ها برای جلوه بخشیدن به آن است.
  • رنگ زرد نیز مانند سفید با اغلب رنگ‌ها سِت می‌شود و محیط را بزرگ‌تر و دل‌بازتر جلوه می‌دهد.
  • استفاده از این رنگ همراه با سایر رنگ‌ها محیط خانه را صمیمی‌تر و گرم‌تر کرده، احساس سرزندگی و شادابی را به همراه دارد و برای خانه‌های کوچک نیز مناسب خواهد بود.
  • در استفاده از این رنگ نباید زیاده‌روی کرد چراکه وجود بیش از انداز? رنگ زرد می‌تواند موجب ایجاد استرس و خستگی شود.
  • یکی از رنگ‌هایی که در کنار زرد ترکیبی زیبا به ‌وجود می‌آورد طیف‌های مختلف رنگ بنفش است.
  • طیف‌های روشن بنفش متانت و لطافتی خاص به دکوراسیون می‌بخشند در حالی که طیف‌های تیره‌تر شکوه خاصی داشته و محیط را مجلل می‌کنند. البته از رنگ سبز یا سفید نیز می‌توان به‌عنوان چاشنی کار در کنار این رنگ‌ها استفاده کرد.
  • گرچه این ترکیب محبوب و خواستنی همیشه و همه‌جا زیبا به نظر می­آید اما بدون همراهی چند رنگ شادتر کمی دلگیر و یکنواخت به نظر می­رسد. به همین دلیل استفاده از رنگ‌هایی مانند زرشکی و نارنجی همراه آن­ها به دکوراسیون شما روح می‌بخشد و محیط را دل‌نشین‌تر می‌کند.
  • رنگ­ کرم و قهوه‌ای در کنار آبی یا فیروزه‌ای نیز ترکیبی زیبا خواهد بود چراکه آبی به‌عنوان یک رنگ سرد در کنار یک رنگ گرم مانند قهوه‌ای قطعاً زیبا جلوه می‌کند.
  • رنگ قهوه‌ای روی لوازم چوبی حس یک دکوراسیون با محوریت سبک سنتی را برای ما القا می‌کند اما ترکیب آن با سایر رنگ‌ها به‌ویژه آبی ظاهری مدرن‌تر و فانتزی به آن می‌بخشد.
  • ترکیب دیگری که با قهوه‌ای متناسب است طلایی است. این رنگ در کنار رنگ قهوه‌ای فضا را بسیار شیک، مجلل و باشکوه می‌کند.