سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دکور سبک مینیمال و 9 ایده فوق العاده زیبا و شیک

دکور سبک مینیمال

سبک مینیمال بر کمتر بودن هر چه بیشتر وسایل تاکید دارد. در این سبک سعی میکنیم فقط وسایل ضروری را به شکلی بهینه به کار ببریم. البته شاید خیلی ها فکر کنند سبک مینیمال یا کمینه گرا یک سبک جدید است. اما اینطور نیست، این سبک ریشه در فرهنگ بودیسم داشته و برای اولین بار در اواخر دهه 60 میلادی بین مردم رواج یافت. ما در این مقاله مهم ترین نکاتی که لازم است بدانید را ذکر کردیم و در انتها لیستی از شیک ترین دکورهای سبک مینیمال را مشاهده خواهید کرد. آماده اید؟

دکور سبک مینیمال چیست؟

یک تعریف یا به عبارت دیگر یک فلسفه مشخص در رابطه با سبک مینیمال وجود دارد، آن فلسفه چیزی نیست جز ساده زندگی کردن یا زندگی با وسایل کمتر. مینیمالیسم یا کمینه گرایی نوعی تکریم به ارزش های زندگی با کنار گذاشتن تمام چیزهایی است که ما را از آن دور می کند. ما می توانیم کمینه گرایی را در بخش های مختلف زندگی مان پیاده کنیم، مثل ارتباط با دیگران، برنامه ها کاری و غیره. اما بطور کلی این فلسفه بیشتر در سبک چیدمان و طراحی خانه ها نمود پیدا کرده است.

 

مزایای دکور مینیمال :

  • پول بیشتر: وسایل کمتر به معنی پول بیشتر است، همینکه وسایل کمتری خریداری کنید، پول بیشتری خواهید داشت که در جای مناسب تری قابل خرج کردن است.
  • وقت بیشتر: هر چه لوازم کمتری در منزل داشته باشید، طبیعتا وقت کمتری هم برای نظافت و مرتب کردن آنها خواهید داشت، در نتیجه وقت خود را صرف موضوعات مهم تر در زندگی خواهید کرد.
  • سلامت روانی: خانه ای که به سبک مینیمال چیده شده باشد، کمتر استرس زا است. ما آدم ها برای هر وسیله ای که خریداری می کنیم، نگرانی بیشتر هم همراه آن برای خود به ارمغان می آوریم چرا آن وسایل نیاز به مراقبت و نگهداری ما دارند. در نتیجه گوشه ای از ذهن مان همیشه درگیر این موضوع خواهد بود.
  • محیط زیست: با خرید کمتر و استفاده کمتر، میزان مصرف ما از ذخایر سیاره عزیزمان، زمین نیز کاهش پیدا می کند. در نتیجه با مصرف کمتر به تعادل محیط زیست و طبیعت نیز کمک می کنیم.

 

ویژگی سبک دکوراسیون مینیمال

 

سادگی

خانه‌هایی که بر اساس مینیمالیست طراحی می‌شوند، سه ویژگی سادگی، بی آلایشی و کارآمدی را می‌توان در آنها به وضوح دید. طراحان تمام تلاش خود را می‌کنند تا از فضای موجود را بسیار مناسب استفاده کنند و به هیچ عنوان آن را هدر ندهد. هر آن چیزی که در طراحی مینیمالیست استفاده می‌شود بر اساس نیازی است که در ساکنان آن خانه وجود دارد. دیوارهای داخلی محدود، اشکال ساده، مکان‌های ذخیره سازی عموماً به صورت مخفی در این نوع از خانه‌ها کاملاً برجسته است.

طراحان مینیمالیسم، برای هر موردی که طراحی می‌کنند باید یک دلیل بسیار خوبی وجود داشته باشد. درب‌ها و پنجره‌هایی که در طراحی‌های مینیمالیست وجود دارد، بسیار ساده طراحی می‌شود. سادگی و کارایی در تمام فضای یک خانه مینیمالیستی وجود دارد.

 

رنگ

در خانه‌هایی که به سبک مینیمالیسم طراحی شده‌اند دیوارها، عموماً ساده و در رنگهای روشن دیده می‌شوند. پر استفاده ترین رنگ در این سبک رنگ سفید است؛ زیرا رنگ سفید و رنگهای روشن باعث می‌شود که فضا باز تر به نظر برسد. همچنین رنگ سفید باعث القای حس پاکیزگی به مخاطب‌ها می‌شود. رنگ‌ها به شکلی در طراحی دکوراسیون داخلی این سبک استفاده می‌شود که حس سادگی را القا کنند. بنابراین رنگارنگی در این سبک چندان جایی ندارد. (رنگ در معماری داخلی : ویکی پدیا)

 

نور

همان طور که گفتیم خانه‌هایی که به سبک مینیمالیسم طراحی می‌شود، خانه‌هایی است که کارایی بسیار بالایی دارد. یکی از مواردی که به کارآیی یک خانه بسیار کمک می‌کند استفاده از نور طبیعی خورشید است. برای همین مورد است که در خانه‌های مینیمالیستی پنجره‌های بزرگ و یا پنل های خورشیدی بزرگ بسیار استفاده می‌شود. که هم از نور طبیعی خورشید بهترین استفاده ممکن شود و همین طور از گرمایش درجهت تولید برق و یا گرم کردن خانه استفاده شود. محافظت از محیط زیست از دیگر مواردی است که در طراحی مینیمالیستی به آن توجه ویژه‌ای می‌شود.

 

جزئیات کوچک

زمانی که در یک خانه که به سبک مینیمالیستی طراحی شده است قدم بر می‌دارید. یکی از مواردی که کاملاً در آن قابل مشهود است لوازم تزیینی است که در آن استفاده شده است. قطعاً شما لوازم تزیینی زیاد و یا تجملی را در یک خانه مینیمالیستی مشاهده نخواهید کرد. معمولاً یک گلدان یا یکی یا دو تابلو تنها تزییناتی است که در خانه‌های این سبکی وجود دارد. نوعی خلوت بودن در تمام فضا کاملاً قابل حس است و این خالی بودن فضا حس آرامش و رهایی به شما می‌دهد. (آشنایی با رشته معماری داخلی : ای استخدام)

 

چطور دکوراسیون داخلی مینیمالیستی را اجزا کنیم؟

 

از یک پالت خنثی استفاده کنید. 

از رنگ های خنثی استفاده کنید ، طراحی های داخلی مینیمال تماما برای ایجاد فضایی جالب و زیبا و تمیز می باشد و رنگ هایی که شما انتخاب می کنید نسبت به هدف شما انتخاب می شوند . بطور سنتی برای چنین فضایی شما به یک پالت هماهنگ با رنگ وسایل جانبی خانه تان نیاز دارید که باعث زیبایی خانه خواهد شد .

هنگامی که شما فضایی را با رنگ های خنثی می خواهید طراحی کنید ، این کار سختی است که از تنوع زیاد و کافی استفاده کنید که بتواند نیازهای شمارا نسبت به داشتن خانه ایی زیبا را برآورده نماید و دیگر نمایی خسته کننده و بدی نداشته باشد . برای رفع این مشکل قانون 60/30/10 کار آمد است و می تواند به شما کمک کند . یک سایه را انتخاب کنید که پایه غالب باشد و بتوانید یک رنگ ثابت را ایجاد نمایید .

 

مبلمان را در مرکز اتاق قرار دهید

بر روی مبلمان تمرکز کنید ، در فضاهای مینیمالیست ، مبلمان همانند پادشاهی هستند که بر دیگر وسایل حکومت می کنند . اتاق ها بنابر کاربردهایی که دارند طراحی و ساخته می شوند و مبلمان مخصوص طرح در اتاق قرار داده می شوند . اگر ممکن باشد ، از دقت چشمی زیاد روی مبلمان خودداری کنید و این جمله بدین معناست که می توانید از مبلمان سال نیز استفاده نکنید و با نگاهی عمیق تر به این موضوع ننگرید و سخت نگیرید .

تمام وسایلی که شما انتخاب می کنید ، نقش مهمی در طراحی شما دارند و ارزش بالایی دارند . از هزینه زیاد برای مبلمان نگران نباشید چراکه به همان اندازه می توانند توجه مهمانان شما را به خود جلب کند . تا آنجایی که به زیبایی مربوط است ، انتخاب مبلمان بسیار مهم است و باید در این مورد بیشتر مقدار دقت خود را در نظر بگیرید .

 

مخلوط کردن بافت برای ایجاد علاقه بصری

مخلوط کردن بافت ، از آنجایی که شما فقط می توانید با تعداد انگشت شماری از عناصر طراحی کار کنید ، این بسیار مهم است که هرکدام را در مخصوص خود قرار دهید تا ارزش خود را از دست ندهند و بتوانند به همان اندازه ارزش خود رونمایی شوند . تا آنجا که به نظر می رسد ، این بسیار مهم است که به اندازه کافی برای حفظ فضای داخل خانه تان توجه کنید و از بافت های مناسب برای طراحی های متفاوت استفاده کنید . انتخاب بافت برای کار بسیار مهم و مخفی برای کار شماست . در مورد فضای داخلی ، بافت ها از اهمیت زیادی برخوردارند و هماهنگ بودن آنها نیز بسیار مهم هستند . برای مثال در تصویر بالا مشاهده و احساس می کنید که فرش بسیار نرم است و به این دلیل از میزی با پایه های مناسب که به بافت فرش اسیب نمی زند استفاده شده است .

بنابراین همانگونه که در در زیبای مبلمان متمرکز می شوید ، باید در نوع بافت نیز دقت کنید تا آسیبی به مبلمان و وسایل جانبی نرسد

 

فضای ذخیره سازی ایجاد کنید

فضای ذخیره سازی به اندازه کافی ایجاد کنید ، اگر شما فضایی ایجاد کنید که بسیار زیبا باشد ولی قسمتی در آن برای ذخیره سازی وجود نداشته باشد ، زیاد جالب نخواهد بود و در عین زیبایی شاید بسیار ناخوشایند برای شما محسوب شود. در طراحی مینیمال شما نیاز به فضایی برای ذخیره کردن وسایل دارید و باید به این مورد زیاد دقت کنید چراکه بسیار مهم هستند و برای مثال این فضاها باید قابلیت ذخیره کردن کفش ها ، شال و.. را داشته باشند و به نحوی نیازهای شما و اعضای خانواده تان را برطرف نمایند . تنها تفاوت در نحوه نمایش و ظاهر این فضاها است . 

با این حال ، بهترین نوع فضای ذخیره سازی از نوع پنهان آن است . برای مثال می توانید از کمدهای طرح دار و زیبا ، فضایی در پشت در و یا از کشوهای زیبا استفاده کنید . در صورت لزوم می توانید از کمدها و وسایل جانبی دیگر در کنار این فضاهای ذخیره سازی استفاده کنید تا از دیده شدن آن جلوگیری شود .

 

از لوازم جانبی زیبا استفاده کنید

عاقلانه لوازم جانبی را انتخاب کنید ، تصور غلط رایج در مورد دکوراسیون مینیمالیست این است در این طراحی به نظر می رسد که اتاقی برای لوازم جانبی وجود ندارد . در حقیقت ، این نوع فکر اشتباه است و این گونه نیست و این نوع طراحی با استفاده از لوازم جانبی هیچ مشکلی ندارد . فضاهای ساده مایل به این هستند که ناقص بنظر برسند . علاوه براین ، لوازم جانبی که به بهترین نحو در جای خود قرار گرفته اند می توانند باعث هماهنگی و زیبایی هر چه بیشتر اتاق یا خانه شوند .

در حالیکه شما در این طراحی از آزادی برخوردارید ، می تواند لوازم جانبی را بنابه کاربردهای آن در کنار یکدیگر جای دهید که این کار بخودی خود یک نکته مهم در مورد زیبایی محسوب می شود . در مورد استفاده از اشیاءی چون شمع ، میز قهوه ، کتاب و ... فکر کنید و اگر از این وسایل استفاده کنید نشان دهنده اهمیت شما به خانه تان می باشد .

در این طراحی دکوراسیون ، جای مناسب نیز یک کلید اصلی محسوب می شود . در ابتدا می توانید جای مناسب قفس ها ، میز نهار خوری و مبلمان استفاده کنید تا دیگر وسایل را بر مبنای آنها جایگذاری نمایید .فضاهای مینیمالیستی تماما برای برجسته نشان دادن سادگی هستند .

 

 

9 ایده فوق العاده زیبا و شیک برای دکوراسیون مینیمال

 

مینیمالیسم در معماری

 

سبک مدرن در معماری داخلی

 

مینیمالیسم در زندگی

 

مینیمال

 

sf; ;ldki

 

کمینه

 

سبک کمینه گرا

 

مینیمال طور